De cultuurschok… - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anneke - WaarBenJij.nu De cultuurschok… - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anneke - WaarBenJij.nu

De cultuurschok…

Door: annekeCSAtrust

Blijf op de hoogte en volg Anneke

18 December 2011 | Nederland, Amsterdam

Voor wie gewend is aan de geordende West-Europese maatschappij is het ronduit verbijsterend om hier in India rond te reizen. George haalde ons van het vliegveld en een van de eerste auto’s die wij in het halfdonker inhaalden was een kleine vrachtwagen, gevuld met landbouwproducten, waar boven op de te verkopen waar zich een massa mensen vastklemde. Ik telde er snel een stuk of tien. Op de doorgaande wegen rijden handkarren, fietskarren, driewielige bromscooters als taxi, alle maten en soorten auto’s, veel zonder licht maar wel met een perfect werkende toeter, je komt ogen en oren tekort. En overal zijn mensen. Mensen die veertien uur per dag in een stalletje iets verkopen, mensen die lopen, mensen die staan te praten. Er is overal beweging, geluid, licht, heilige koeien, zwerfhonden. Iedereen wil graag met alles helpen en je moet alles wat je gebeurt over je laten komen. Lastig als je dat niet gewend bent. Overal afval, opgebroken stoepen, bulten en kuilen in de wegen, half afgebouwde huizen. Deze eerste dag wandelde ik door mijn complete interculturele studieboeken. Alles wat ik ooit heb geleerd bestaat hier echt: je kunt het aanraken. Brahmanen als buur, een mix van culturen, talen, overtuigingen. Levende geschiedenis, maar daadwerkelijk hier aanwezig. En je kunt er naar vragen, wat ik dan ook ruimschoots gedaan heb.
Nu, na een dag, begin ik enigszins te begrijpen hoe deze maatschappij in elkaar zit en in welke verhouding de mensen sociaal en cultureel tot elkaar staan. De indrukken die daarbij horen, zijn op dit moment bijna niet te beschrijven. Daarvoor buitelen alle beelden nog teveel over elkaar heen. Wel begrijp ik nu ten volle waarom onze hulp voor de absolute onderlaag in deze maatschappij zo dringend gewenst is. George en Amitha hebben me ook duidelijk kunnen maken welke idealen zij nastreven en welke motieven zij daarvoor hebben. Morgen zullen we gaan ervaren waar we hier voor zijn. Eerst zullen we een kort bezoek brengen aan twee kleine dorpen, daarna reizen we naar Palamaner, waar we aan de slag gaan op de school. Tijd om te gaan slapen.

  • 18 December 2011 - 18:52

    Hanneke:

    ha leen, het is dus gelukt met je sandalen zie ik!! Werk ze morgen!

  • 18 December 2011 - 19:31

    Jack:

    Hoi Leen en Piet Jan,
    Zoals je India beschrijft is vrijwel exact zoals het op mij overkomt via de beelden op televisie en film. Overal heel veel mensen, verkeer, beesten, drukte, geuren, indrukken, warmte. En iedereen wil helpen, iedereen komt kijken als er wat te doen is, iedereen is aardig en vriendelijk.
    Het lijkt me heel boeiend om dit mee te maken en ik hoop dat je alle indrukken kunt onthouden en een plaats kunt geven.
    En ga vooral door met het beschrijven en fotograferen wat je allemaal meemaakt, ziet, hoort, leert. Dat is voor ons in koud Nederland namelijk heel erg leuk en boeiend om te lezen en te zien en is het net of we er ook een beetje zijn.

  • 18 December 2011 - 19:34

    Anneke :

    Dag Leen, dank voor jouw deel van het dagboek. Je bent al gegrepen door India. Hoef je niet meer uit te leggen waarom ik cadeautjes minder belangrijk vind.
    Mooie sandalen heb je aan en dan ook nog een pantalon aangemeten.
    Fijn dat er ook echt contact is via Skype.

  • 18 December 2011 - 19:37

    Anneke:

    Vanaf gisteravond 10 uur is de site 498 keer bekeken. Een record!!!!

  • 18 December 2011 - 21:14

    Hermien:

    Hebben ze werkelijk jouw maat schoen daar???????
    Geweldig, Ik zag al voor me dat ze het apart voor je moesten maken.
    En nog een pak aangemeten tjonge jonge!
    Piet Jan wat leuk dat je daar foto's van gemaakt hebt.
    Ik begrijp uit jouw verslag dat India al een verbijsterende indruk op je gemaakt heeft.
    Morgen gaat het echte werk dus beginnen.
    Veel succes en ook veel plezier bij de dingen die jullie doen.
    Morgen zal ik proberen te skypen.
    Jullie weten dat ik niet zo'n digabetenmonster ben maar als het niet lukt heeft Anneke me beloofd dat ze mij zal helpen, dus het zal er wel van komen. Heel veel liefs van mij.

  • 19 December 2011 - 08:24

    Wout :

    Dag Leen en Piet Jan, morgen (vandaag) gaan jullie aan de slag..... zo luidt de laatste zin. Handen uit de mouwen. Een mooiere kerstgedachte is er eigenlijk niet! Alle goeds daar samen. We volgen jullie uiteraard op afstand..... Hartelijke groet,
    Wout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Anneke

reisverslag India van Piet Jan en Anneke.

Actief sinds 12 Dec. 2010
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 87214

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2017 - 07 November 2017

25 jaar CSA Trust...feest en dankbaarheid!

21 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Mijn reis naar India

Landen bezocht: