Maandagochtend 9 oktober - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu Maandagochtend 9 oktober - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu

Maandagochtend 9 oktober

Blijf op de hoogte en volg Anneke

11 Oktober 2017 | India, Bangalore

Vandaag staat er op het programma dat we drie dorpen zullen bezoeken. Hier zullen we duidelijk de verschillen kunnen zien van de bevolking in deze dorpen.

Tijdens de informatie heeft George uitgelegd dat er een centraal gelegen dorp is met een aantal kleine gehuchten erom heen waar de kastelozen wonen. In het centrale dorp wonen de hogere kasten. In dit dorp zijn voorzieningen zoals een High School ( klas 6 tot en met 10) waar de kastelozen uit de omgeving gebruik van mogen maken. De kastelozen mogen niet in het centrale dorp wonen maar zijn wel schatplichtig aan de hogere kasten. De kastelozen moeten o.a. de kadavers opruimen.

Het eerste dorp waar we heengaan is Keelapatla. In dit dorp heeft Support CSA Trust de grond voor het studiecentrum gekocht en is het studiecentrum door de stichting SMUDN ( Stichting Mensen Uit De Nood) uit Heythuizen betaald.
Bij het ontvangst staan de kinderen in een keurige rij ons op te wachten. Ieder krijgt van de kinderen een bosje bloemen wat mooi ingepakt is.
Het valt op dat het studiecentrum er verzorgd uitziet, ook de kinderen zien er schoon en gewassen uit bovendien zijn ze zeer beleefd zijn. De studiebegeleidster heeft duidelijk overwicht, zelfs bij de oudste kinderen.
We krijgen uitleg over wat er in het studiecentrum gebeurd en welke kinderen in welke klas zitten. In dit dorp krijgen 74 kinderen studiebegeleiding. Iedere groep vindt het erg leuk om zich met een opzegversje/ lied of dans te presenteren. Kortom ingetogen en beleefd, misschien zelfs wat onderdanig.

Na dit bezoek gaan we naar de Staatsschool waar deze kinderen overdag les krijgen. De regering vindt dat elk kind het recht heeft om naar school te gaan. Maar er moet wel een uniform en werkschriften aangeschaft worden. Veel kasteloze ouders kunnen dit niet betalen omdat er meestal te weinig geld is voor de eerste levensbehoefte.
Er zijn twee leerkrachten voor vijf klassen. Niet ideaal voor de ontwikkeling van een kind. Veel kinderen gaan dan ook na de vijfde klas van school af.

In het volgende dorp bezoeken we de High School waar de oudere kinderen naar school gaan. Er gaan 280 kinderen naar school. Het klinkt dan ook als een kwetternest.
Het hoofd van de school is er trots op dat er op zijn school computerles gegeven wordt. Hij vindt het belangrijk dat de oudere kinderen dit leren omdat er overal met computers gewerkt wordt. Een man die naar de toekomst kijkt! We mogen alle klassen bezoeken maar vinden dit teveel. We doen een bliksembezoekje aan de tiende klas en vragen aan de kinderen wat ze na deze school gaan doen. Veel kinderen willen dokter worden wat in de praktijk echter niet haalbaar is. Het is goed om dromen te hebben maar de realiteit is dat de meisjes zullen trouwen en de jongens werk krijgen op lbo niveau. Echter de kinderen die zeer begaafd zijn krijgen van CSA Trust de mogelijkheid om door te studeren. Vaak in beroepen als boekhouder of verpleegster.

We hebben nog een kwartier om een grote tempel in de buurt te bezoeken. Masenna is al vooruit gegaan om een offergave te kopen. We krijgen een privédienst waar we niet veel van begrijpen maar dat we gezegend worden is dat wel duidelijk. Na afloop krijgen we ook nog een bakje rijst. We worden nIet alleen naar de ziel maar ook naar het lichaam gelaafd. Daarna weer terug naar Palamaner om te lunchen.

• 11 Oktober 2017 - 22:29

Jan:

Mooi en goed verhaal. Ik beleef een en ander opnieuw.