Groentetuinperikelen - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu Groentetuinperikelen - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu

Groentetuinperikelen

Door: Piet Jan

Blijf op de hoogte en volg Anneke

10 Februari 2015 | India, Bangalore

Groentetuin (vervolg)

Het is een hele grote klus waar ik aan begonnen ben. Alles is anders dan in Nederland. Maak je bij ons verlaagde paden tussen de zaaibedden dan zijn hier de zaaibedden verhoogd in de hoop dat wanneer er een drup regen valt dit ten goede aan de planten komt. In Nederland druk je simpel een stokje in de grond om iets af te bakenen. Hier gebruiken we stukken betonijzer en een flinke moker. Om de grond een beetje los te maken hebben ze een zware lange stang van 1,2 meter lengte en moet met grof geweld de grond worden open gebroken. Maar als de grond nat is dan wordt het drijfzand. Tot grote hilariteit zakte ik er een keer tot mijn enkels in weg. Vanuit Nederland had ik een simpel apparaatje meegenomen om potjes van grond te maken. Ondanks dat we de grond mengen met gedroogde koeienmest en kokosvezels wordt het zo hard dat zaailingen er niet in kunnen groeien. Er waren al enige honderden potjes gemaakt toen we de productie hebben stopgezet. De potjes gaan nu naar de school waar ze als kleine baksteentjes gebruikt worden om mee te spelen.

Het zaaien in zaaibakken is ook nog geen succes. Ik denk dat dit komt omdat de luchtvochtigheid te laag is. Overdag staat er een harde, droge en warme wind.
Mijn oplossing de zaaibakken de eerste paar dagen in een schuurtje te zetten gaat ook niet op. De volgende dag blijkt dat ratten de bakken overhoop hebben gehaald. Dan maar de zaaibakken met een plastic zak afdekken in de shelter.

Wat wel goed gaat is marigold, komkommer, pompoen, een deel van de bonen, mais en tomatenplanten. En sinds vandaag watermeloen!!!
Zolang ik meewerk zijn de jongens actief maar wanneer ik even weg moet stoppen ze onmiddellijk met werken. Het werk vinden ze leuk vooral als ze mijn zakmes mogen gebruiken en planten begieten met een gieter met een sproeikop. Doorlopend ben ik mijn gieters kwijt. Iedereen wil ze overal gebruiken.

In de tweede week van ons verblijf hier ben ik gestart met praktisch onderwijs in de hoogste klas van de special school. Vanuit Nederland had ik taugézaden en doperwten meegenomen. Zelfs de leerkrachten snappen niet wat ik aan het doen ben. Met de fantastische hulp van Hakim de jongen uit de kaarsenmakerij zijn we een schooltuintje gestart. Hij is hyperactief en zeer enthousiast. Hij vindt het prachtig om de tuin te besproeien en doet dat met een op vele plaatsen lekkende slang van één inch doorsnede. Hij gaat tekeer alsof hij een brand moet blussen.
Nu heb ik hem een prachtige nieuwe tuinslang gegeven. Eentje die niet lekt. Hij was er even blij mee totdat hij ontdekte dat er veel minder water uitkwam.
Om de tuin een beetje aan te kleden hebben we eerst wat bloeiende planten gekocht en enkele tomatenplaten en een rijtje chiliplanten gepoot. Daarna mais en doperwten gezaaid.
Gisteren was het zover dat de komkommerplanten de grond in konden. Het was een pracht gezicht ieder kind liep heel voorzichtig met haar eigen plantje naar de tuin en hielp mee om het in de grond te zetten.


  • 10 Februari 2015 - 13:04

    Wilma Pijloo:

    moeilijk als alles zo anders is dan hier om zo een groententuin te starten. succes verder de komende tijd.

  • 10 Februari 2015 - 16:53

    Kees Witteveen:

    Piet Jan, ik zat te denken of het gebruik van nat gemaakte jutezakken een optie zou kunnen zijn om de zaaibakken voor te snelle uitdroging te behoeden. Maar ik weet niet of jutezakken daar voorradig zijn.

  • 11 Februari 2015 - 00:14

    Hermien:

    Wat fijn dat je toch nog advies krijgt van mensen uit Nederland , b.v. Kees.
    Het lijkt allemaal zo gemakkelijk maar de situatie daar is erg anders dan hier in Nederland.
    En wat wensen we daar de mensen al het goede.
    Veel liefs van Leen en Hermien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Anneke

reisverslag India van Piet Jan en Anneke.

Actief sinds 12 Dec. 2010
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 86973

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2017 - 07 November 2017

25 jaar CSA Trust...feest en dankbaarheid!

21 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Mijn reis naar India

Landen bezocht: