vrijdag 23 december - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anneke - WaarBenJij.nu vrijdag 23 december - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anneke - WaarBenJij.nu

vrijdag 23 december

Door: annekeCSAtrust

Blijf op de hoogte en volg Anneke

25 December 2011 | Nederland, Amsterdam

Lectori Salutem;
Eergisteren is het gelukt om in één keer vier verslagen te plaatsen. In de linkerkolom onder “ recente reisverslagen” staat een rijtje op datum. Door erop te klikken kan je ze lezen Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer er een verslag is geplaatst vul dan je e-mailadres in. We kregen informatie dat niet iedereen dit weet. Vandaar deze dienstmededeling.
Vrijdag 23 december
Vandaag was het zover….het grote kerstfeest op het terrein van de Vocational Training. De school was dicht, de kinderen konden met hun ouders komen en degenen die hier wonen waren er sowieso. Gisteren waren er op het middenterrein al grote tenten gebouwd en tegen tien uur begon het lekker vol te lopen. Er kwamen veel ouders, zo feestelijk mogelijk uitgedost, die ook weer andere kinderen meenamen. Her personeel droeg een sari en dat alleen al is een feest om te zien, evenals de mannen in hun nette overhemd en broek. Er was een uitgebreid cultureel programma met veel dans en zang, het geluid werd versterkt door een flinke gehuurde geluidsinstallatie die overigens snoeihard stond (want dat is feest) en ook wij zongen voor groot publiek een aantal Nederlandse kerstliederen, met gitaarbegeleiding. George was vandaag jarig, hield een toespraak en werd toegezongen. Amitha genoot van het feest. Het is verbazend hoeveel zij van iedereen weet en zij wil dat ook met ons delen, wat ons weer extra informatie verschaft. Wij gaan af op gezichtsuitdrukking, onderlinge contacten, de manier waarop personeel met kinderen omgaat, maar spreken de taal niet. Toch leren we rap bij. Het kerstverhaal werd verteld en daarbij uitgespeeld door de kinderen die hier wonen. Het is fascinerend om te zien hoe dat in India toegaat. We konden in dit geval het Telugu heel goed volgen. Aan het eind werd iedereen uitgenodigd mee te dansen. Ik pakte daarbij een klein kereltje op en zat onmiddellijk flink onder de poep. Voor hem had het allemaal een beetje lang geduurd. Hij werd verschoond, ik ben mij maar even gaan wassen. Tussen de middag kreeg iedereen een rijstmaaltijd aangeboden en dat liep uit op een grote picknick. Veel mensen zaten lekker op het gras, kregen hun eten opgeschept op een plastic tasje of een bananenblad en eten maar. Wij hebben de indruk dat veel mensen komen omdat er een maaltijd is, logisch als je niet veel te eten hebt. Het was een sfeervol en genoeglijk moment. Direct na het eten stroomde het terrein leeg.
………en jawel, de spanning nam toe. Om vier uur begon het kerstfeest voor het personeel. Iedereen die kon komen verzamelde zich in het bovenzaaltje en dat zat dan ook bomvol met zo’n vijftig mensen. George hield een kersttoespraak, het midden van het zaaltje lag vol met pakketjes, cakes en iedereen had een cadeautje voorbereid voor a secret friend. Wij hadden een koffertje bij ons met vijftig presentjes, waaronder leuke sieraden voor de meisjes en een knijpkat voor de jongens en mannen. Omdat we geen onderscheid wilden maken en we verschillende sieraden hadden, hielden we een tombola. Iedereen kreeg een lootje, wij husselden de cijfers en riepen per twee de nummers om. De eersten hadden de meeste keus, maar we vertrouwden er zonder meer op, dat het met de verdeling goed kwam. En dat klopte. Zij blij, wij blij, want het ging met veel gegiechel en spanning gepaard. Later kwamen we verschillende meisjes tegen die de sieraden droegen en ik moet zeggen: het stond ze prima. Na onze inbreng was de temperatuur al flink gestegen en werden de cadeau’s verdeeld plus de cakes en voor ieder staflid 500 roepie chickenmoney, bedoeld om voor het eigen gezin een kip voor kerst te kopen. Het uitwisselen van de cadeaus voor de secret friend was zonder meer een spektakel zonder weerga. Ik heb de laatste jaren zelden zo gelachen. Iedereen was vrolijk en uitgelaten, er werd omhelst en goede wensen gesproken, voor ons werd ook duidelijker hoe de onderlinge verhoudingen lagen, wie een droogkomiek was of juist heel erg verlegen. Er werd afgesloten met een maaltijd en wij dronken na afloop nog een glas terwijl degenen die naar huis gingen hun spulletjes gingen pakken. Natuurlijk was ik erg benieuwd wat de kerstcollecte van de Bosschool had opgebracht. Her duurde heel lang voor ik de site open kon maken, maar eindelijk was ik bij het berichtje dat Bettie het geld al had overgemaakt op mijn rekening. Met het geld mee dat verschillende collega’s me hadden gegeven kunnen we het fantastische bedrag van 700 euro besteden voor kleding voor de kinderen hier!!!!!!!!!!!!!! Ik ben de collega’s en de ouders erg dankbaar voor zo’n gulle en bijzondere gift. Voor dit geld kunnen we hier meer dan honderd complete outfits laten kopen en maken. Het was voor ons het mooiste kerstcadeau dat je maar kunt wensen.

• 25 December 2011 - 08:49

Anneke Wanders:

Goeie morgen , we volgen jullie en wensen jullie fijne kerstdagen.Geniet van alles wat anders is| En denk af en toe maar eens aan thuis, goeie kerstherinneringen dat is ook goed om mee te maken. Met de dames gaat het
    prima hoor. We zijn benieuwd naar jullie belevenissen, Groetjes
    Anneke en Aart

• 25 December 2011 - 12:53

Hermien:

Dit is wel een hele mooie foto en wat een ontspannen sfeer!
    We zien dat jullie ook veel plezier hebben en dansen.
    De gift van de Bosschool is ook wel om even stil van te worden, geweldig hoor.

• 25 December 2011 - 12:57

Hermien:

P.S. Jullie krijgen de groeten van de cantorijleden.

• 25 December 2011 - 14:36

Jack:

Allereerst wensen wij jullie allemaal hel fijne kerstdagen. Ziet er heel gezellig uit. Lijkt me raar om kerst te vieren terwijl het bijna 30 graden is. Hebben ze ook iets als een versierde kerstboom?
    Leuke foto! Jammer dat het opladen zo moeilijk gaat, maar dan zien we de foto's wel als jullie terug zijn.
    Groeten van Jack, Klazien, Lex, Jip en van Max uit Oostenrijk waar meer dan een halve meter sneeuw ligt!

• 25 December 2011 - 18:11

D&G:

Hallo Boys,
    Het lijkt bijna wel op sinterklaas ipv kerst gelet op de uitwisseling van alle cadeautjes. Gaan jullie in de komende tijd ook nog zelf bouwen (schooltje etc.) oid?
    Alles bij elkaar lijkt het in een positieve sfeer te verlopen.
    Nogmaals fijne feestdagen en een hartelijke groet uit het ermelose.