Water! - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu Water! - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu

Water!

Blijf op de hoogte en volg Anneke

24 Oktober 2017 | India, Bangalore

Water, heel veel water.

Het is de vijfde keer dat wij India bezoeken. Nog nooit hebben we India zo groen gezien als tijdens dit bezoek. Het gras is overal groen, struiken en bomen staan in bloei en ruiken soms heerlijk. Afgelopen maand is er heel veel regen gevallen en in de eerste week hadden we iedere avond/ nacht flinke buien vaak met onweer. Het stortregende zo erg dat het terrein van CSA op sommige plaatsen erg modderig is.

Voor ons is het nieuw dat er overal meertjes zijn ontstaan. Plaatsen die wij kenden als drooggevallen poelen waar voetpaden doorheen liepen en bomen groeien zijn nu fraaie meertjes geworden. India ziet er nu veel mooier uit. In het water weerspiegelen palmbomen, het lijkt soms paradijselijk.

George is enthousiast over de hoeveelheid water. Alle waterbasins zijn goedgevuld. Hij kan weer een hele tijd vooruit.

Toch is er ook overlast. Niet zo als twee jaar geleden toen in decemer hevige regenval samenging met veel kou en we via Facebook een oproep deden om een extra donatie voor de aanschaf van dekens. Samen met de stichting SMUDN uit Heythuizen hebben we toen voor 1200 families dekens kunnen uitdelen aan de allerarmste families en oude vrouwen in de dorpen rondom Palamaner.

We zien nu met eigen ogen dat sommige huizen ingestort zijn omdat de muren zo poreus waren dat het water de bakstenen, die vaak van zeer slechte kwaliteit zijn, heeft vernield. Veel oude mensen hebben te kampen met lekkende daken. Het ontbreekt hen aan inkomen om dit te laten repareren. We zien schrijnende gevallen. SMUDN is aan een langlopend project bezig om met microkrediet 415 huisjes af te bouwen. Dit verloopt boven verwachting. 85% van het uitgeleende geld wordt terugbetaald. De leerkrachten in de dorpen ondersteunen Nisar, de man die de terugbetalingen moet innen. Zij zorgen mede dat de dorpsbewoners het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid gaan zien om hun verplichtingen na te komen. De bestuursleden van SMUDN denken erover om ook alleenwonende oude mensen die niet kunnen terugbetalen een dakreparatie te gaan vergoeden.

Voor Support CSA Trust een lastige zaak omdat dit buiten de doelstelling (scholing) valt.

• 24 Oktober 2017 - 19:26

Jenny Stolk:

Veel wijsheid gewenst. Wat een dilema, want je wil zo graag helpen. We lezen vast wel wat jullie besloten hebben.