Support! - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu Support! - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu

Support!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

16 Februari 2015 | India, Bangalore

En dan nu weer terug naar huis. Ik slaap niet meer zo goed omdat ik teveel verhalen in mijn hoofd heb.
Schrijnende verhalen zoals ouders die zeer arm zijn en drie dochters hebben. Eén dochter kon trouwen maar de bruidsschat was hoog. Nu kunnen de andere twee dochters niet trouwen. Opa heeft zich ”ontfermd” over één kleindochter. Dit scheelt één keer een bruidsschat betalen.
Of een moeder met vijf kinderen, zij heeft een klein baantje met weinig inkomsten. Vader is alcoholist en verdrinkt al het geld wat hij verdient en mishandelt zijn vrouw.

Het meest schrijnende verhaal vind ik van Renuka uit Bellamadagu. Renuka is 12 jaar oud en woont bij haar grootouders, de ouders van haar vader. Haar ouders zijn naar Palamaner vertrokken waar moeder een baantje heeft gevonden en vader als kleermaker zijn geld verdient. Haar jongere zusje en broer gaan in Palamaner naar school.
Haar grootmoeder loopt slecht en kan daardoor de huishouding niet meer doen. Renuka staat om vijf uur op. Voordat ze naar het studiecentrum gaat maakt ze eerst het huis schoon, kookt de rijst voor de hele dag en verzorgt haar oma. Op zondag doet ze de was! De grootouders tonen geen waardering voor al het werk dat ze doet.
Grootvader heeft twee koeien die 4 liter melk per dag geven. Renuka melkt de koeien
twee keer per dag. De melk brengt 3000 roepies per maand op dat is 45 euro. Daarvan gaat 15 euro op aan medicijnen voor haar oma. Doordat haar opa erg arm is kan hij bij de regering rijst kopen. Haar ouders zijn niet gelukkig met elkaar. Vader is alcoholist en slaat zijn vrouw. Regelmatig komen de ouders van Renuka de grootouders opzoeken en maken daar ruzie. Renuka krijgt van haar ouders geen liefde maar ook niet van haar grootouders. Zij behoort tot de kastelozen wat voorheen onaanraakbaren werd genoemd. Na haar aangrijpend verhaal hebben we haar stevig geknuffeld. Ik had moeite om mijn tranen te bedwingen.
Door ondersteuning van Support CSA Trust kan Renuka naar school waar ze het erg fijn vindt. Op school mag ze een kind van 12 jaar oud zijn en heeft ze even geen verantwoordelijkheid voor haar grootouders.

In de dorpen zijn er veel van deze schrijnende verhalen. Elk verhaal staat op zich en is uniek.
Natuurlijk zijn er ouders die wel proberen om goed voor hun kinderen te zorgen. Maar als je weinig geld verdient omdat je geen werk kan vinden dan is de eerste prioriteit eten en niet naar school gaan. Kinderen verdienen het om ondersteunt te worden om naar school te gaan. Piet Jan en ik hebben deze weken gezien hoe trots en blij kinderen zijn dat ze naar school mogen. Het vergroot hun leefwereld, ze leren lezen en schrijven en krijgen kansen op een betere toekomst dan hun ouders.

Het afgelopen jaar zijn er 30 jongeren uit de dorpen die wij ondersteunen doorgestroomd naar het voortgezet onderwijs. Vier jongeren hebben wij op de zorgboerderij meegemaakt Deze jongeren kunnen hun studie niet zelf betalen. Door als assistent begeleider mee te helpen op de zorgboerderij verdienen zij hun collegegeld. Twee meisjes leren nu voor verpleegster en onderwijzeres.

Na het zomerkamp voor jongeren die de school verlaten vraagt George aan hen om de kinderen in hun eigen dorp te helpen met hun huiswerk. Deze jongeren hebben via ons de kans gekregen een opleiding af te ronden en van hen wordt verwacht dat zij op hun beurt jonge kinderen gaan begeleiden in het studiecentrum. Dit kost hen ongeveer 24 uur per week. Voor al het werk dat deze jongeren doen krijgen zij een vergoeding waarmee ze hun collegegeld en een buspas kunnen betalen. (10 - 15 euro per maand)

We hopen dat door de verhalen die wij geschreven hebben een goed inzicht is gekomen waarom Support CSA Trust kinderen van de allerarmste kastelozen ondersteund. Om deze kinderen te ondersteunen is geld nodig. Geld om de kinderen naar school te sturen waardoor zij kansen krijgen op een betere toekomst dan hun eigen ouders die niet kunnen lezen en schrijven. We zien nu al bij jonge ouders dat zij het belangrijk vinden dat hun kinderen naar school gaan. Op dit moment ondersteunt Support CSA Trust 430 kinderen. De kosten om een kind naar school te sturen zijn per jaar € 15,00. Daar wordt een schooluniform en boeken van betaald en studiebegeleiding gegeven.

Support CSA Trust wil graag kinderen ook in de toekomst blijven ondersteunen.
Misschien overweegt u om Support CSA Trust te ondersteunen. Daarom hierbij het rekeningnummer van de stichting.

NL 52 ABNA 0453341055 t.n.v. Support CSA Trust

Als afsluiting wil ik graag George Joseph citeren die samen met zijn vrouw Amitha oprichter is van Centre for Social Action (CSA) Trust..

Vaak lijkt ons werk te onbeduidend om een verschil te maken. Maar in deze afgelegen gebieden zijn het juist de kleine dingen die er toe doen.

• 16 Februari 2015 - 09:19

Hanneke:

En zo is het!
    We vonden het fijn jullie te volgen op deze manier, maar ook fijn dat jullie weer thuis komen! Tot morgen

• 16 Februari 2015 - 14:30

Jan:

Bedankt voor de goede verhalen en de berichten over het werk van CSA. Blijf gezond.

• 17 Februari 2015 - 11:01

Hermien:

bedankt voor de verhalen en tot gauw ziens!
    Hermien