Donderdag 12 oktober - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu Donderdag 12 oktober - Reisverslag uit Bangalore, India van Anneke - WaarBenJij.nu

Donderdag 12 oktober

Blijf op de hoogte en volg Anneke

17 Oktober 2017 | India, Bangalore

De KCSS is de afkorting van de Kinder Care Special School. Dagelijks wordt deze school bezocht door 100 kinderen die uit de dorpen rondom Palamaner komen. De kinderen zijn allen lichamelijk en/of verstandelijk beperkt. Zij worden in een klas geplaatst die bij hun niveau past.

Toen wij in 2015 op school en de Vocational training meehielpen probeerde de leerkrachten de kinderen veel aan te leren maar de basis hoe ze dat moesten doen ontbrak. Het afgelopen jaar zijn alle leerkrachten gecertificeerd in speciaal onderwijs. We zien dat de leerkrachten creatiever in hun lessen zijn geworden en meer inzicht hebben wat deze kinderen nodig hebben. De leerkrachten schrijven voor elk kind een studieplan wat ze uitvoeren. Dit is vooruitgang!

Vandaag gaan we bij de school op bezoek. Ik ga eerst naar de naaiklas omdat ik daar twee jaar geleden een maand lang geholpen heb. Een aantal meisjes die ik toen heb leren naaien zijn er nog, ik wordt dan ook hartelijk begroet. Er is een nieuwe leerkracht gekomen die tevens coupeuse is. Meisjes zijn aan het oefenen hoe je met de hand een zoom kan naaien. Andere kinderen rijgen kralen. Bovendien is er nu ook een klasse-assistente aanwezig, daardoor meer aandacht voor de kinderen!

De nurseryklas wil ik ook graag zien. Toen onze dochter Hanneke hier in maart op bezoek kwam was er een jongen die de hele dag op een poef lag. Op advies van haar hebben we een babygym meegenomen. Piet Jan en Rein hebben die in elkaar gezet, toen zij de babygym over de jongen heen zette keek hij er aandachtig naar, later sloeg hij er met zijn handen tegenaan. De leerkracht keek met grote ogen wat er gebeurde en begon te stralen. Ze had in de gaten wat de bedoeling was en we werden uitbundig bedankt.

Om 11 uur werden wij bij de fysiotherapie verwacht. De 3 therapeuten hebben de ouders van de kinderen uitgenodigd om te komen kijken wat de fysiotherapeut met de kinderen doet. Kamela, de fysiotherapeut, houdt een inleiding voor de ouders waarin zij vertelt dat het belangrijk is dat de handelingen die op school bij de kinderen gedaan worden thuis herhaald worden. Een kind wordt samen met haar moeder naar voren gehaald en de fysiotherapeut laat zien wat de handeling is. De ouders kijken met grote interesse wat er gebeurd.

Na de meeting als we weggaan wijst Amitha mij een moeder met jongen aan. Met dit jongetje heeft Hanneke geoefend. Ik laat hem een foto op mijn IPhone zien. Lachend wijst hij ernaar en zegt me, me. Piet Jan maakt een foto die we naar Hanneke willen opsturen.

De tijd gaat snel en we vertrekken weer naar de Vocational centrum om te eten. Rein en Karen gaan na het eten weer terug. Piet Jan en ik gaan verder met het verslag voor de Weblog. Het voelt goed om onze ervaringen met jullie te delen. Dat het gewaardeerd wordt merken we aan het aantal keren dat de weblog geopend wordt en aan de reacties.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

reisverslag India van Piet Jan en Anneke.

Actief sinds 12 Dec. 2010
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 86545

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2017 - 07 November 2017

25 jaar CSA Trust...feest en dankbaarheid!

21 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Mijn reis naar India

Landen bezocht: